Test!

Hej hopp!

Igår tog vi hjälp av en sjukgymnast på vårat gym, och gjorde styrke- och konditionstest.
Vi jämförde inte våra resultat med varandra eller med något annat, utan vi använder detta som en grund, för att kunna jämföra med kommande identiska tester, för att kunna se våra personliga utvecklingar inom dessa områden.

Vi gjorde tre olika test.

Det första var för att mäta vår kondition, där vi fick cykla på en motionscykel under 8 min, i samma hastighet, och varje minut mäta vår puls för att se hur den förändrades. Vi fick också peka ut på en skala hur ansträngande vi upplevde att det var under övningens gång. Denna skalan kallas "Borgskalan" . ((Klicka på bilden till höger för förstoring))

Det andra testet var benstyrketest. Där skulle vi sitta med ryggen mot en vägg med rak rygg och benen i 90-gradig vinkel, och så mätte vi hur lång tid vi orkade sitta på det viset.

Det tredje testet mätte vår armstyrka. Vi kollade helt enkelt hur många armhävningar vi orkade göra.

Vi kommer att göra dessa tester tre gånger till under vår projekttid, och dessa kommer att ske i december, februari och april. 

 

Kommentarer
Postat av: sjukling

"mäta får kondition" - är det träningsslang som jag inte förstår? Ok, nog för att jag har värdelös kondition, men jag känner mig fruktansvärt efter om jag inte förstår ert språk! En annan sak. "sitta på en vägg" ? Hur sitter man på en vägg, om man inte vänt på huset? Jag är klart förvirrad över detta, måste jag motvilligt medge. Jag saknar fortfarande de svettiga bilderna, men jag hoppas att de kommer i sinom tid! Nu blev det väldigt mycket negativt, kan man tycka, men det korrekta ordet är konstruktivt! Gör bara som jag säger så kommer allt gå bra!!! Pöss på er =)

2008-10-16 @ 20:04:34
Postat av: Anonym

Kan tilläggas att bilden ligger till vänster (inte höger som det står). Och varför skall ni bli bättre på att göra armhävningar? Det är totalt värdelöst, har man inte nytta av någonstans (om man nu inte tävlar mot andra i det).

2008-10-23 @ 17:28:49
Postat av: Anonym

Kan tilläggas att bilden ligger till vänster (inte höger som det står). Och varför skall ni bli bättre på att göra armhävningar? Det är totalt värdelöst, har man inte nytta av någonstans (om man nu inte tävlar mot andra i det).

2008-10-23 @ 17:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0